Technische FAQ's

Vraag stellen

Welk thermisch overbelastings relais wordt toegepast bij een ster/driehoek starter ?

Het thermisch overbelasting relais wordt onder de delta contactor geplaatst en bedraad naar een zijde van de motor windingen.
De andere zijde van de windingen wordt bedraad naar de lijn contactor. Dit betekend dat de motorstroom wordt opgedeeld
tussen 2 contactoren, maar het overbelastings relais "ziet" alleen de stroom door 1 contactor.
Het is niet een 50/50 verdeling maar gebaseerd op een speciale formule, simpel gezegd, het thermisch overbelastings relais,
de delta en de lijncontactor "zien" 0.58 x de motorstroom.
Deze configuratie van het overbelastings relais wordt omschreven als "inside the delta loop".
Er dient dus een thermisch overbelastings relais geselecteerd te worden met een instelbereik waar 0.58 x de nominaalstroom
van de motor.

Voorbeeld: Een IEC-norm motor 11kW bij 3 x 415V heeft een nominaalstroom van 21A.
Een thermische beveiliging gemonteerd als eerder beschreven dient dus een instelbereik te hebben waar 21 x 0.58 = 12.18A
binnen ligt.
Bij een Type 2 coordinatie installatie wordt nog een motorbeveiligingsschakelaar ( bijv. GV2ME ** ) in de lijn naar de ster/driehoek
starter geplaatst, in dit geval dient een motorbeveiligingsschakelaar geselecteerd te worden met een bereik waar de nominale
motorstroom, zoals in het voorbeeld de 21A,  binnen valt.
 
Bent u geholpen met deze informatie?
Wat kunnen wij doen om de informatie te verbeteren?